Wij concentreren ons binnen het project PACT op de pedagogische omgeving van jonge kinderen: we willen realiseren dat driejarigen en kleuters die al naar de basisschool gaan
gezamenlijk spelen en leren (en spelend leren). Eén ochtend per week wordt een grote groep van ongeveer dertig jonge kinderen gerealiseerd, bestaande uit een kleuterklas en een tiental driejarigen van een peuterschool en/of een crèche. De driejarigen ervaren zo een schoolse situatie, waardoor de overgang naar de basisschool op vierjarige leeftijd gemakkelijker zal verlopen. Dit wordt een ‘kwetsbare transitie’ genoemd, omdat net-vierjarigen best moeite kunnen hebben met het wennen aan de schoolse praktijk. Voor de oudere kinderen zit de meerwaarde in het spelen en leren in een ‘nieuwe’ omgeving, met nieuwe kinderen die samen met hen de wereld ontdekken. Zij zullen zich niet meer ‘de kleinsten’ voelen en mogen alles wat zij al kunnen en kennen delen met de andere kinderen.
Op Vensterschool Koorenspoor (Korregwegwijk, Groningen) krijgt het project op twee locaties vorm, namelijk op de basisscholen Karrepad en
De Kleine Wereld. Op Karrepad wordt samengewerkt met de peuterschool
(peuterspeelzaal) Robbedoes en kinderdagverblijf (crèche) SKSG Merdeka. De
Kleine Wereld werkt samen met peuterschool Lutjepotje en kinderdagverblijf
Bruintje Beer. De Kleine Wereld start binnenkort met het project, maar op
locatie Karrepad is de groep al een aantal keer bijeen gekomen in een mooie
grote ruimte. In het begin was het natuurlijk best wennen met zo veel kinderen
in één ruimte, want hoe richt je die ruimte in? En hoe zorg je ervoor dat ieder
kind zich veilig voelt? En hoe werk je samen met je collega’s? Want op één
groep zijn drie volwassenen aanwezig: een pedagogisch medewerker van de
peuterschool, een pedagogisch medewerker van de kinderopvang en een leerkracht
van de basisschool. Dan moet dus goed nagedacht worden over een geschikte
rolverdeling.
Wij mochten ook al een keer komen kijken, en we hebben erg
mooie dingen gezien. Kinderen waren geconcentreerd aan het spelen, individueel
of met elkaar. Uitdagende hoeken werden ingericht, leidsters speelden mee met
de kinderen (en leerden ze ondertussen van alles over materialen). Vierjarigen
speelden met driejarigen, driejarigen deden al actief mee met ‘schoolse’
rituelen. Sommige kinderen waren duidelijk nog wat zoekende, andere kinderen
stortten zich volop in het nieuwe avontuur. Wij hebben er veel zin in samen met
de leidsters en de leerkrachten te brainstormen over verdere mogelijkheden wat
de inrichting betreft, of de rolverdeling, of de rituelen. En natuurlijk houden
we jullie daarvan op de hoogte. Tot gauw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten