zondag 15 maart 2015

Op bezoek in de klas, deel 2!




Clarine en ik waren donderdagochtend op locatie De Kleine Wereld, waar 15 kleuters van De Kleine Wereld en 9 driejarige kinderen van Lutjepotje en Bruintje Beer bij elkaar komen. De situatie is iets anders dan op locatie Karrepad: omdat de groep kleiner is, werken en spelen alle kinderen in de kleuterklas op De Kleine Wereld (op locatie Karrepad wordt gebruik gemaakt van de grote BSO-ruimte, omdat die groep groter is). De ruimte wordt uitgebreid met de hal voor de klas, waar onder andere een zandtafel staat en een blokkenkast. Deze ruimte is voor de kleuters dus al bekend, zij moeten hun veilige klas ineens delen met een groepje driejarigen en drie nieuwe juffen! 

De sfeer in de groep is prettig: de meeste kinderen hebben een fijne plek gevonden om te spelen. In de poppenhoek, op de 'speelzolder' waar met de treinen kan worden gespeeld, in een heerlijk afgeschermd hoekje achterin het lokaal met grote bakken Duplo, aan de computer, bij de zandbak, met de blokken. Ook kunnen ze ervoor kiezen samen met pedagogisch medewerker Jessica te knippen en plakken aan een grote knutseltafel in het lokaal.
Spelen in de poppenhoek

Er zijn vier begeleiders: juf Nienke, pedagogisch medewerker Joke, haar stagiaire en pedagogisch medewerker Jessica. De kinderen die behoefte hebben aan hun nabijheid blijven in de buurt, de kinderen die juist wat meer vrijheid willen gaan zelf op ontdekkingstocht. Sommige kinderen weten het nog niet zo goed en lopen eerst wat rond om alle mogelijkheden en materialen te bekijken. Sommige kinderen spelen graag samen, andere kinderen liever alleen. 

Om tien uur gaan de kinderen opruimen: We gaan opruimen, we gaan opruimen, zet het waar het hoort, de spullen soort bij soort. We gaan opruimen, we gaan opruimen, ruim de boel maar op! Dat vindt niet iedereen even gemakkelijk! Daarna gaan alle kinderen in de kring een broodje of wat fruit eten, een heerlijk rustmoment. Natuurlijk gaan we over een aantal zaken nog eens goed nadenken, maar wat een mooie eerste indruk!


2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk en interessant initiatief. Misschien voor de onderzoekers een interessante literatuurtip: het proefschrift van Marjolein Deunk die gedetailleerd onderzocht heeft hoe kinderen door te participeren in doen-alsof spel, praten over boeken lenen en kleuractiviteiten veel leren.
    Deunk, M. (2009). Discourse practices in preschool. Young children's participation in everyday classroom activities. Groningen: Rijksuniversiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Nynke! Klinkt inderdaad interessant. Komt op de leeslijst te staan!

      Verwijderen